SPORTS MEETS BUSINESS -tapahtuma herätti suurta kiinnostusta

Kuopion alueen urheiluakatemia järjesti yhteistyössä bisnesmuotoilutoimisto Brande Oy:n kanssa uuden Sports meets Business -tapahtuman Kuopion Saanassa 1.10.2019. Seminaarissa tarjottiin viimeisintä tietoa modernin urheilusponsoroinnin ja -yhteistyön mahdollisuuksista sekä urheilijoiden urallaan keräämästä osaamispääomasta. Lisäksi tapahtuma tarjosi mahdollisuuden työelämän edustajien ja nuorten urheilijoiden kohtaamiseen. Seminaarin teemoina olivatkin moderni urheilusponsorointi sekä urheilun opettamat työelämätaidot.

Seminaari kokosi yhteen 100 osallistujaa yrityksistä, urheilijoista sekä muista urheilun taustatoimijoista. Tapahtuma keräsi kiitosta osallistujilta ja sille toivottiin myös jatkoa.

”Tapahtuma osoitti, että kiinnostusta aiheeseen on. Tarkoituksenamme on edistää Kuopion alueella työelämän ja urheilijoiden yhteistyötä, sekä kasvattaa tietoisuutta ja ymmärrystä urheilusponsoroinnin ja -yhteistyön mahdollisuuksiin sekä urheilijoiden urallaan keräämään pääomaan liittyen”, kertoo Kuopion alueen urheiluakatemian projektipäällikkö Marika Makkonen.

Seminaarin ensimmäisellä puoliajalla esiteltiin moderneja tapoja tehdä urheilumarkkinointia ja urheilusponsorointia. Kuopion lukio-opetuspäällikkö Jukka Sormusen avaussanojen jälkeen lavalle asteli kaksi nimeä suomalaisen urheilumarkkinoinnin eturivistä:

Ensin kuopiolaislähtöinen kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen avasi sponsoroinnin muutostrendejä sekä tarjosi konkreettisia esimerkkejä siitä, miten yritykset voivat sponsoroinnin avulla hankkia suoria myyntiliidejä sekä konkretisoida arvopohjaansa. Puheenvuorossaan Kuuluvainen alleviivasi sitä, että hyvään sponsorointisuhteeseen kuuluu olennaisesti myös kumppanin liiketoiminnallisten tavoitteiden ymmärtäminen. Ilman aitoa vastikkeellisuutta ei voida puhua sponsoroinnista. Tällöin kyse on sen sijaan hyväntekeväisyydestä.

Arto Kuuluvaisen esityksen näet tästä: Moderni sponsorointi 2.0

Tämän jälkeen suomalaisen urheilun merkittävimmän yritysyhteistyökumppanin Veikkauksen sponsorointia johtava Johanna Kozul kertoi esimerkkejä siitä, miten Veikkaus on tuloksellisesti hyödyntänyt urheilua ja urheilijoita liiketoiminnassaan. Puheenvuorossaan Kozul mm. havainnollisti tietoon perustuvia sponsorointipäätöksiä esittelemällä Veikkauksen analyysia niin KuPSin, KalPan kuin Savo Volleynkin sosiaalisen median kanavista ja kyseisten seurojen tavoittamista kohderyhmistä.

Seminaarin toisella puoliajalla sukellettiin päivän toiseen teemaan hakemalla vastauksia mm. siihen miksi urheilutausta auttaa usein saavuttamaan poikkeuksellisia tuloksia myös perinteisemmillä toimialoilla. Omia näkemyksiään avasivat sekä maajoukkueessa hiihtänyt Anne Mäkinen että salibandymaajoukkueessa pelannut Lasse Riitesuo. Mäkinen ja Riitesuo peilasivat omia urheilu-uriaan perinteisempiin työuriinsa ja painottivat, että koska urheilu opettaa niin valtavasti eri taitoja, voi sitä pitää myös ihmisen parhaana kehitysohjelmana.

Anne Mäkisen ja Lasse Riitesuon esityksen voit katsoa tästä: Urheilusta työelämään

Seminaariosion päättävän puheenvuoron sai entinen liigalentopalloilija Markus Kauppinen, joka tätä nykyä luotsaa digitaalisia valmennusalustoja rakentavaa CoPlays Oy:tä kohti globaalia kasvua. CoPlays on ensimmäinen, ja toistaiseksi ainut, skandinaavinen yritys, joka on päässyt mukaan FC Barcelonan seurahistorian tärkeimmäksikin kutsuttuun projektiin, Barça Innovation Hubiin. Kauppinen peilasi lentopallouralta saatuja oppeja yrittäjyyteen sekä taustoitti sitä, miten suomalainen startup sai partnerikseen yhden maailman arvokkaimmista urheiluseuroista. Kauppinen alleviivasi kovan työnteon ja sitkeyden merkitystä onnistumisten taustalla. Juuri näitä taitoja Kauppinen koki urheilusta saaneensa. Kauppisen mukaan niin sanottu ”onni” koostuu itse asiassa hyvästä valmistautumisesta ja tilaisuuksiin tarttumisesta. Tästä oli loppujen lopuksi kyse silloinkin, kun hän sai luotua ensimmäiset kontaktit yhteen maailman arvokkaimmista jalkapalloseuroista.

Markus Kauppisen esityksen näet täältä: Urheilusta yrittäjyyteen

Seminaariosion jälkeen järjestettiin vielä erillinen matchmaking-tilaisuus, jossa Kuopion alueen urheiluakatemian urheilijoille sekä työelämän edustajille tarjottiin mahdollisuus tavata kasvokkain. Vaikka monet viime hetken peruutukset hieman haastoivatkin matchmaking-tilaisuuden ”pelikirjaa”, soljui keskustelu tilaisuudessa oikein mukavasti. Moni urheilija sai solmittua uusia ja arvokkaita yrityskontakteja, mutta isossa kuvassa vähintään yhtä tärkeää oli päästä harjoittelemaan verkostoitumista yritysten edustajien kanssa. Useampi nuori urheilija antoikin heti tilaisuuden jälkeen hyvin positiivista palautetta tilaisuuden annista. Moni osallistuja toivoi myös, että vastaavia tapahtumia järjestetään Kuopiossa myös jatkossa.

Kuvat: Vicente Serra / Kuopion kaupunki

Katso lisää tapahtumakuvia täältä: KUVAGALLERIA – SPORTS MEETS BUSINESS 2019

Tapahtuman sosiaalisen median tunnisteena toimi #SportsMeetsBusiness

Alkuperäinen artikkeli löytyy Kuopion alueen urheiluakatemian sivuilta